Meer over Diaconie

Werkgroep vluchtelingen

Werkgroep Vluchtelingen

Met de komst van het AZC is een paar jaar geleden de Werkgroep Vluchtelingen ontstaan. Vanuit vier verschillende kerken in Ridderkerk zijn er op verschillende manieren vrijwilligers actief. De volgende kerken participeren in deze werkgroep: PKN Singelkerk, PKN Wilhelminakerk, GG Eben Haëzerkerk, HHK Sionskerk

Vanuit elke kerk zijn er verschillende contactpersonen.

Vanuit onze gemeente is dat de heer M.C. Knulst tel.: 0180-437289, email: mcknulst@gmail.com en de heer A. van der Plas (emailadres: alexenmagdavdplas@gmail.com of tel.: 0180-707117.

De volgende activiteiten worden vanuit de werkgroep georganiseerd voor asielzoekers en/of statushouders:

Contactmiddagen

Een paar keer per jaar wordt er in de Sionskerk op zaterdagmiddag een contactmiddag georganiseerd voor asielzoekers en statushouders. Vanuit verschillende culturen is er onderlinge ontmoeting.

Internationale samenkomsten

Om de week worden er internationale samenkomsten gehouden in De Kern (Stadhouderslaan 29 te Ridderkerk) Deze samenkomsten worden ook georganiseerd vanuit de vier kerken die in de Werkgroep Vluchtelingen participeren. Ongeveer eens in de twee maanden valt deze laagdrempelige dienst onder verantwoordelijkheid van de Sionskerk.

Sport-uurtje

Iedere dinsdagavond is er van 19.00 - 20.00 uur een sport-uur voor jongens / mannelijke bewoners vanuit het AZC en statushouders, Sport verbind op een natuurlijke manier culturen aan elkaar.

Maatjesproject

Vanuit de Werkgroep Vluchtelingen is voor de statushouders (mensen die een (voorlopige) verblijfsvergunning hebben gekregen) in Ridderkerk een maatjesproject gestart. Maatjes bezoeken regelmatig deze mensen bij hen thuis. De statushouders hebben vaak nog weinig contacten en hebben moeite met de Nederlandse taal en cultuur. Voor deze mensen betekenen deze bezoeken heel veel.

Bezoekwerk

Iedere week bezoeken een paar mannen en vrouwen het AZC om contacten te leggen. De bewoners zijn vaak gastvrij. Het is erg mooi en dankbaar werk.

Heb je ook eens zin om mee te gaan? Of weet je juist niet of het bij je past, maar wil je wel iets voor je naasten doen, We zijn op zoek naar mensen die ook eens een bezoek willen brengen, of maatje van iemand willen zijn.

Neem gerust contact op voor meer info met Magda van der Plas, tel.: 0180-707117 of 06-39666883, alexenmagdavdplas@gmail.com