Meer over Pastoraat en catechese

Pastoraat

(Crisis)pastoraat

Voor het (crisis)pastoraat is de predikant in eerste instantie degene van de kerkenraad die hiervoor wordt aangesproken. Graag leeft de kerkenraad van harte mee in vreugdevolle en moeilijke omstandigheden. Daarom vraagt de kerkenraad u om opnames in bijvoorbeeld ziekenhuis of verpleeghuis door te geven aan de of predikant scriba. Dit geldt ook bij jubilea, geboorten, huwelijk enz. Dit ook in verband met de voorbede en publicatie in het Kerkblad. Daarnaast is er te allen tijde de mogelijkheid om voor een pastoraal gesprek contact op te nemen met de wijkouderling. Dit geldt ook voor een gesprek met een diaken over diaconale aangelegenheden. De kerkenraad leeft graag met u mee, maar met wat zij niet weet kan zij ook niet rekenen. Daarom wordt u verzocht opnames e.d. tijdig door te geven.

Rondom overlijden

Bij overlijden is het wenselijk dat de predikant zo spoedig mogelijk wordt geïnformeerd. Mede in overleg met hem wordt het tijdstip van de begrafenis vastgesteld. Bij het rouwbezoek komen o.a. zaken aan de orde als: evt. gewenste ambtelijke afsluiting van de dagen voor de begrafenis en het condoleren en de plaats van de rouwdienst (de Sionskerk of de aula op de begraafplaats). De predikant leidt de rouwdienst en houdt zich daarbij aan de wijze waarop binnen de gemeente Schrift en liturgie gehanteerd worden. Na de rouwdienst en de teraardebestelling is het gebruikelijk dat de begrafenis door de aanwezige ouderling kerkelijk wordt afgesloten met Schriftlezing en gebed.

Rondom huwelijk

Kerkelijke huwelijksbevestiging vindt plaats op verzoek van het aanstaande bruidspaar, na goedkeuring daarvan door de kerkenraad. Kerkelijke meelevendheid en een Bijbelse levenswandel zijn voorwaarden die door de kerkenraad worden gesteld aan mede-werking tot  kerkelijke huwelijksbevestiging.

Voorafgaand aan de huwelijksdienst wordt er door de predikant een afspraak gemaakt voor het huwelijksgesprek.

Gezien de noodzaak en de positieve ervaringen die inmiddels zijn opgedaan raadt de kerkenraad hen die zich voorbereiden op hun huwelijk of die na hun huwelijk hun plaats in de gemeente innemen, de huwelijkscatechese dringend aan.

Huisbezoek

De ouderlingen geven mede invulling aan het opzicht over de gemeente door op gezette tijden bij alle gemeenteleden op huisbezoek te gaan. Samen met de diakenen of de ouderlingen-kerkvoogd leggen de ouderlingen de huisbezoeken af. Dit bezoek wordt van te voren met u afgesproken. De kerkenraad wijst erop dat het niet zo kan zijn dat om de minste reden het huisbezoek, soms nog kort van te voren, wordt afgezegd of de afspraak wordt gewijzigd. De kerkenraad stelt het zeer op prijs dat bij deze bezoeken zoveel mogelijk alle gezinsleden aanwezig zijn en aan het gesprek deelnemen. De bedoeling van het huisbezoek is navraag te doen naar de vrucht op de wekelijkse Woord-verkondiging en hoe deze dingen een plaats hebben in het gezin en mee te leven in de (dagelijkse) zorgen en vreugden. De kerkenraad hecht er grote waarde aan dat er in het gezin over de geestelijke zaken met elkaar kan worden doorgesproken.

Wijkindeling

De kerkenraad heeft gezocht naar een evenwichtige en redelijke verdeling over een achttal wijken. Deze verdeling ziet er als volgt uit:

Wijk 1   ouderling L. Verhoeven

Wijk 2   ouderling A. Hooijmeijer

Wijk 3   ouderling C.A.M. de Vree

Wijk 4   ouderling L.A. van Wijk

Wijk 5   ouderling T. Leenheer

Wijk 6   ouderling A. van der Hoog

Wijk 7   ouderling G. Casteleijn

Wijk 8   ouderling W.F. van der Meulen

In de ledenlijst staan de wijknummers vermeld tot welke wijk u behoort.